Tips : 4 Tanda Smartphone Android Anda Terjangkit Malware



Pesatnya pertumbuhan pengguna smartphone Android menarik perhatian para cybercrime. Oleh itu, tak hairanlah jika ekosistem malware dan virus yang beredar majoriti menjadikan perangkat Android sebagai sasaran utama mereka.

Menurut hasil survey syarikat keamanan komputer Trend Micro, pada tahun 2013 lalu, 1 dari 10 telefon pintar Android dijangkiti malware. Jumlah tersebut kini dikatakan akan terus meningkat seiring dengan semakin canggihnya jenis malware yang tersebar. 

Malware menjadi begitu berbahaya kerana diciptakan untuk tidak saja merosakkan performance telefon pintar, melainkan juga untuk mencuri data-data pribadi pengguna yang tersimpan di dalam telefon pintar. Bahayanya lagi, kini banyak malware berjenis 'botnet' yang dapat dinavigasikan hacker penyebarnya dari jarak jauh.

Mahu tahu apakah peranti Android Anda telah terjangkit malware atau belum? Berikut adalah 4 gejala yang menunjukkan jika smartphone Android Anda telah disusupi malware jahat:



1. Boros Pakej Data Internet




Malware umumnya muncul dari website-website palsu yang akan terus mengarahkan Anda ke laman website promo yang tidak jelas. Hal ini membuat pakej data internet Anda cepat habis. Selain itu, sejumlah jenis malware juga akan secara automatik menguasai email Anda untuk mengirimkan banyak mesej berisi malware lainnya ke daftar kenalan Anda. Di beberapa kes juga dikirimkan melalui SMS, yang bermaksud kredit prepaid Anda juga akan cepat habis.

2. Prestasi Telefon Pintar Menurun


Malware berjalan sebagai program ilegal di latar belakang peranti Anda. Memang tidak terlihat, tetapi sebenarnya peranti Anda terus bekerja walaupun Anda sedang tidak melakukan apapun. Hal ini menyebabkan prestasi telefon pintar menurun.

3. Bateri Boros


Seiring dengan prestasi yang menurun, bateri juga akan menjadi boros karena peranti Anda terus-menerus beroperasi tanpa anda sedari.

4. Panggilan Telefon Sering Terputus


Panggilan telepon keluar dan masuk akan terpengaruh jika peranti Android Anda disusupi malware. Hal ini terjadi karena malware mampu mengganggu penyambungan jaringan seluler yang Anda gunakan. 









SHARE

Papa Mama

Hi. I’m Eyon. I’m Founder of CyberYour.blogspot.Com. I’m Writer and Photographer. Inspired to make things looks better.

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

2 comments: