Tutorial : 5 Cara Membuka Smartphone Lupa Kata Laluan Tanpa Factory Reset


Image result for forgot password

Di smartphone Android, kata laluan yang tersedia dapat berupa pola, kombinasi angka dan huruf (password), PIN, atau fingerprint. Namun, entah bagaimana ceritanya tak jarang pengguna smartphone kemudian lupa dengan kata laluan yang sudah ditentukan sebelumnya. Akibatnya, perangkat Android pun jadi tidak dapat digunakan. Dan satu-satunya cara untuk mengembalikan agar smartphone anda dapat digunakan kembali ialah Factory Reset. Ya factory reset, semua data yang ada dalam memori badan smartphone akan hilang. Oleh itu, Admin ingin memberi Tips cara membuka smartphone lupa kata laluan tanpa factory reset. 



1. Menggunakan Android Device Manager

Related image
Cara membuka smartphone yang lupa kata laluan yang pertama adalah dengan menggunakan Android Device Manager. Anda boleh menggunakan browser di smartphone Android rakan anda atau menggunakan komputer untuk mengakses . Pastikan, anda masuk dengan akaun Google yang sama dan smartphone terhubung dengan internet.

Sekarang buka link Android Device Manager, di sana terdapat tiga pilihan iaitu DeringkanKunci, atau Padam.  Setelah itu anda pilih Kunci atau Lock. Jika Android Device Manager mengalami kesulitan menemukan smartphone anda, klik butang refresh browser beberapa kali.
Setelah klik butang Kunci atau Lock, anda akan diminta untuk memasukkan kata laluan baru, yang akan menggantikan pola, PIN, atau password lama yang kamu lupakan. Taip password baru dua kali untuk konfirm pilihan anda, lalu klik butang Lock. Dari sini, anda diminta menunggu sekurangnya 5 minit. Nah, dari sini sepatutnya smartphone anda yang terkunci boleh dibuka dengan password baru.

2. Gunakan Samsung Find My Mobile

Gunakan Samsung Find My Mobile

Cara kedua anda boleh mencuba aplikasi yang serupa dengan Android Device Manager namun cara ini hanya khusus untuk smartphone jenama Samsung (-_-). Caranya buka Find My Mobile dari browser, kemudian login ke akaun Samsung. Jika sebelum ini anda tidak pernah membuat akaun Samsung, cara ini tidak akan berjaya.
Setelah anda login ke akaun Samsung, klik butang Lock my screen di panel sebelah kiri. Dari sini, masukkan PIN baru dan klik butang Lock. Dalam satu atau dua minit, kata laluan lockscreen harusnya diubah ke PIN baru yang anda masukkan dan anda gunakan untuk membuka kunci smartphone.

3. Gunakan Forgot pattern

Image result for forgot pattern

Jika perangkat kamu masih menjalankan Android 4.4 KitKat atau lebih rendah, kamu masih boleh menggunakan Forgot pattern. Setelah 5 kali anda gagal, kamu akan melihat pesanan yang mengatakan "Cuba lagi dalam 30 saat". Dari situ, kamu pilih Forgot pattern, yang terletak di bahagian bawah skrin. Biasanya ada dua cara yang tersedia, iaitu menjawab pertanyaan keamanan atau masuk ke akaun Google kamu. Jika kamu memilih yang kedua, Google akan mengirimkan email dengan pola pembuka kunci atau kamu juga dapat mengubahnya saat itu juga.

4. Gunakan ADB untuk Memadam Password

Image result for adb android

Cara keempat ini hanya akan work jika sebelumnya kamu telah mengaktifkan USB Debugging dan kamu memiliki komputer yang sudah pernah kamu hubungkan dengan smartphone melalui ADB. Jika kamu sudah pernah melakukan root atau install custom ROM pasti sudah tidak asing lagi dengan proses ini.
Start dengan menghubungkan smartphone kamu ke komputer dengan kabel data, kemudian buka jendela command prompt di direktori instalasi ADB kamu. Dari sini, taip command berikut, kemudian tekan Enter.
adb shell rm /data/system/gesture.key
Setelah itu, reboot smartphone kamu dan seharusnya kata laluan di lockscreen kamu sudah tidak ada. Tapi ini hanya sementara, jadi pastikan kamu menetapkan kata laluan yang baru sebelum melakukan proses reboot berikutnya.

5. Lakukan Factory Reset

factory reset


Jika semua cara membuka diatas tidak working. Cara terakhir adalah dengan melakukan Factory Reset. Maksudnya kamu harus merelakan semua data yang tersimpan di memori internal kamu. Factory Reset adalah cara membuka smartphone yang lupa kata laluan paling berkesan.
Nah untuk proses masuk ke Recovery Mode ini bermacam tergantung pada jenis dan jenama smartphone kamu, tinggal browsing. (^_^)

by Admin zonkk

SHARE

Papa Mama

Hi. I’m Eyon. I’m Founder of CyberYour.blogspot.Com. I’m Writer and Photographer. Inspired to make things looks better.

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

10 comments: