Tips : 5 Aplikasi yang Terbukti membuat Bateri Android anda cepat HABIS!

Sebagai pengguna Android, Borosnya bateri sudah menjadi teman sehari-hari. Hal itu terjadi bukannya tanpa alasan, melainkan kerana beberapa aplikasi yang memang memakan beban resource berlebihan, walaupun ketika kita tidak sedang menggunakannya.
Oleh kerana itu, admin ingin memberikan sedikit Aplikasi yang memakan beban bateri secara berlebihan sehingga membuat bateri Android boros.

BBM (BlackBerry Messenger)
  • Ya, sudah terbukti bahwa BBM membuat bateri android boros. Kenapa? Anda boleh lihat dari pemakaian RAMnya, BBM sudah memakan RAM sangat besar, dan prosesnya yang terus berjalan mulai dari menerima invite, chat, broadcast, update status (timeline) yang membuat bateri di Android anda boros.




Facebook
Ditempat kedua ada Facebook. Ini juga aplikasi yang memakan bateri yang cukup besar, kerana proses yang cukup banyak, seperti pemberitahuan,tambah kawan dan lain-lain. Namun, Facebook masih ada feature menghilangkan pemberitahuan, sehingga pemakaian bateri masih boleh dijimatkan dengan menggunakan feature ini.
Kesimpulannya, jika Smartphone anda betul-betul boros dalam hal bateri, kamu boleh meng-uninstall aplikasi Facebook ini, dan menggunakan Facebook di Bro9wser sebagai alternatif. Sejujurnya admin sendiri menggunakan Browser untuk melayari Facebook . (^_^)

Google Maps (dan segala aplikasi berbentuk Maping dan menggunakan GPS)
Kenapa Google Maps dikatakan sebagai Aplikasi yang memakan bateri hingga menjadi boros? Pertama. Kerana Google Maps menggunakan feature GPS, dimana feature ini paling haus akan sumber daya. Kedua. Google Maps melakukan tracking ke setiap daerah yang dilalui pengguna, oleh itu secara tidak langsung pengguna melakukan download pada setiap peta yang ingin dilihat.
Tidak hanya Google Maps, Aplikasi Maping seperti Waze dan sejenis dengannya juga merupakan aplikasi yang boros bateri.

Email Client (GMail, Yahoo! Mail, dll)
Aplikasi Email seperti Gmail dan Yahoo Mail memang menjadi salah satu pemakan bateri di Android. Hal ini kerana, jika feature sync diaktifkan, Aplikasi tersebut akan secara berkala men"check" email yang masuk, dan hal tersebut tentu akan memakan sumber daya bateri, kerana setiap saat sumber daya digunakan untuk men"check" email.
Kesimpulannya, adalah mematikan feature auto-sync, dengan begini, anda boleh men"check" email secara manual dan tidak akan mendapatkan notification secara real-time



Game Online atau Game dengan Grafik 3D

Game adalah salah satu faktor kenapa bateri Android cepat habis. Tapi tahukah anda, pemakaian bateri Game Online atau Game yang memiliki grafik 3D lebih besar dibanding game yang tidak online dan tidak 3D.
Tidak perlu disebutkan lagi kenapa, tentu dengan menggunakan Internet dan Grafik 3D, Android akan bekerja lebih keras sehingga bateri smartphone anda lebih cepat habis.
SHARE

Papa Mama

Hi. I’m Eyon. I’m Founder of CyberYour.blogspot.Com. I’m Writer and Photographer. Inspired to make things looks better.

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment